Een uitdrukking die vaak genoemd wordt tegenwoordig is: het zal wel in de genen zitten. Nou wat bij mij in de genen zit is denk ik het nakijken van mijn kassabon als ik naar de supermarkt geweest ben.
Mijn ouders waren daar ook pietje precies in. En ik moet zeggen dat ik het als een soort sport zie om mijn boodschappen te controleren. Ik noem mezelf een kritische consument. En dat levert nog wel eens wat op heb ik de afgelopen week gemerkt. Laat ik voorop stellen dat het mij daar absoluut niet om te doen is, want het liefst heb ik dat mijn kassabon klopt en dat ik niet terug hoef naar de winkel. Maar als het niet klopt dan onderneem ik wel actie.
Zo ontdekte ik vorige week dat de yoghurt die maar 0% vet bevat deze week in de reclame was van 1,09 voor 1 euro. Ik koop dus zo'n potje yoghurt. Kom ik thuis en zie ik dat er op de kassabon 1,15 staat. Ik balen, want ik had geen tijd en zin om nu weer terug te gaan naar de winkelen daarbij was het niet de eerste keer. Dus ik een mail gestuurd naar het hoofdkantoor. Op vrijdag was ik in Hardenberg en ging daar naar dezelfde supermarkt. Dineke vond het wel spannend toen ze het schap van de yoghurt zag en vroeg of we hier ook niet een pot wilden kopen, gewoon even uitproberen. Daar voelde ik wel voor en kocht dus ook daar dezelfde pot yoghurt. Tot mijn verbazing moest ik ook daar 1,15 euro betalen. Nou ik dus meteen naar de servicebalie met mijn bon en pot yoghurt. Daar werd het in ieder geval netjes opgelost, ik kreeg mijn 1,15 terug en nog een pot yoghurt extra.
Na de korte break in Hardenberg thuisgekomen, kreeg ik ondertussen mail van het hoofdkantoor. De filiaalhouder hier in Bunschoten wilde graag een gesprek met mij. Dus ik gistermiddag naar de betreffende winkel, waar ik helaas geen gelegenheid had om een gesprek te hebben, maar ik zou gebeld worden. Gisteravond was het dan zover, de filiaalhouder belde mij en heeft me uitgelegd wat er misgegaan was vanuit het hoofdkantoor en heeft ook zijn excuus aangeboden. Als ik weer in de winkel kom krijg ik een bos bloemen heeft hij gezegd en ik zou ook nog een waardebon van het hoofdkantoor krijgen, maar die heb ik nog niet ontvangen.
Ik heb het verhaal van de yoghurt van de week al aan verschillende mensen verteld en wat me dan opvalt is dat de meesten nooit hun kassabon nakijken. Het kan misschien wel ouderwets klinken, maar als je geen dief van je eigen portemonnee wil zijn zeg ik, neem even de moeite want ook grote supermarkten maken fouten en het kan je soms behoorlijk wat schelen. Ik heb in ieder geval geen boompje in de tuin waar euro's aan groeien en ik zeg altijd maar: wie het kleine niet eert, is het grote niet weerd.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten